Savuti -> Chobe Princess

Chobe Riveriä

Aamulla taas aikainen herätys, aamupala, hyvästienjättö. Meille sanottiin että kone Kasaneen lähtee 945 ja päätimme, että teemme aamuajonaemmekä palaa enää majapaikaan vaan ajamme suoraan kentälle.

Lähdimme vesireiälle taas aluksi katsomaan löytyykö sieltä ketään ja kun pääsimme siihen eräs autokunta kertoi, että villikoirat olivat juuri menneet ohi. Lähdimme tottakai heidän osoittamaan suuntaan ja löysimme ne nopeasti. Koirat liikkuvat nopeasti ja yritimme pysyä niiden perässä. Välissä hukkuivat pusikkoon, mutta meidän kuski tuntee tiet niin hyvin, että osasi kääntyä aina oikeaan suuntaan. Koirat yrittivät ottaa impalan alas, mutta tällä kertaa impalat olivat nopeampia. Ja lopulta myös koirat eksyttivät meidät.

Nopeasti radiosta tuli tieto, että leopardi nähty ja lähdimme sinne päin. Leopardihan se siellä makoili ja nopeasti lähti läheiselle kalliolle kiipeilemään, oli jättänyt pentunsa kallionkoloon. Pentuja emme nähnyt mutta katselimme pitkän aikaa kun leopardi kiipeili kalliolla. Sitten oli aika lähteä kohti kenttää. Pysähdyimme kuitenkin matkalla vielä aamukahville puun varjoon.

Kun pääsimme lähemmäs kenttää näimme, että kone laskeutui, mutta ajelimme ihan hiljaa, koska oli vielä ½ h aikaa ei voinut olla meidän kone. Vaan olihan se, siellä jo odottelivat meitä. Kassit kyytiin ja menoksi, kysyi vain nimet. Kuskimme Gabi jäi vielä auton kanssa odottamaan, että pääsemme nousuun, se on turvallisuusseikka.

Majapaikkamme vieressä oli yön aikana vieraillut leijona. Majapaikkahan ei ole mitenkään aidattu ja näin myös villieläimet saattavat siellä vierailla. Tästä syystä ei myöskään teltan liukuovea voi sulkea ulkoapäin vaan kaikki ovet pidetään ilman lukkoja. Jos alueella kävelee vastaan vaikka leijona voi ja saa mennä kenenkä telttaan tahansa pakoon.

Lento kesti puolisen tuntia ja meitä vastassa oli kentällä Leon, joka vei meidät ensin läheiseen hotelliin, jossa saimme odotella muutaman tunnin, koska laivaan pääsee vasta klo 13. Pääsimme nettiin ekan kerran kunnolla yli viikkoon, söimme aikaisen lounaan ja teimme hiukan töitä. Leon tuli hakemaan meitä vähän vaille 13 ja ajoimme muutaman minuutin passintarkastukseen eli lähdimme Namibian puolelle. Leima passiin ja siirryimme pieneen veneeseen, joka vei meidät Namibian puolelle taas passintarkastukseen ja maahantulotarkastukseen ja sitten pääsimme siirtymään itse veneseeen, jossa olemme kolme yötä.

Täällä on meidän lisäksi saksalainen matkatoimistovirkailija, joka poistuu jo huomenna ja hänen lisäksi luxenburgilainen pariskunta, joka todennäköisesti myös 3 yötä.

Söimme veneeseen tultuamme lounaan ja suht nopeasti siirryimme pienempään veneeseen ja lähdimme ajelulle. Eli tästä veneestä nämä aamu ja ilta-ajot tehdään vesitse pienemmällä veneellä. Näimme heti kolme leijonaa, paljon lintuja, hippoja, krokotiilejä, isoja vesiliskoja ja elefantteja, joista yhdellä oli neljän päivän vanha poikanen. Auringon laskiessa juomat ja pientä purtavaa veneessä ja sitten takaisin isompaan. Illallinen ja unten maille.

8. päivä

Aamulla 06 lähtö vesille ja näimme taas paljon lintuja ja elefantteja. Näimme myös krokotiilin joka söi kalaa, piteli sitä suussa ja löi vettä vasten ensin, että kala kuolisi ja pehmenisi. Samaa teki myös pikkulintu, kala suussaan istui puussa ja löi kalaa puuta vasten, jotta kala pehmenisi syömäkelpoiseksi. Palasimme klo 08 takaisin laivalle ja söimme aamiaisen ja 0930 olimme taas vesillä. Paljon on erilaista nähtävää kuin autosta käsin mm kaikki nuo vesieläimet kuten krokotiilit ja liskot.

Tulimme takaisin lounaalle klo 13 ja lähdimme taas vesille klo 16. Vapaata aikaa on tosi vähän.

Illalla katselimme joenvarren pusikoita ja niissä olevia lintuja, osa on todella värikkäitä. Näimme pitkästä aikaa myös apinoita. Auringon laskiessa pysähdyimme hippolauman luo katselemaan niiden heräämistä, kuinka iso suu onkaan kun haukottelevat. Meidän venekuskille tuli yhtäkkiä kiire, kun huomasi, että yksi hipoista ui venettämme kohti, siirryimme kovalla vauhdilla. Jos hippo olisi ehtinyt veneemme alle olisi se todennäköisesti kaatanut sen.

Auringon laskiessa taas juomat ja pikkupurtavaa ja kovaa kohti illallista veneeseen.

9.päivä

Venekaverimme Luxenburgista haluavat nähdä norsuja joten tämä viimeinen päivä pyhitetään norsuille. Aamulla startti taas klo 06 ja lyhyen ajon jälkeen norsuja alkoi ilmestymään vähän joka nurkan takaa. Molemmat aamuajot 06 ja aamiaisen jälkeinen 930 ajo menivät nopeasti norsuja ja hippoja seuraillen. Lounaan jälkeen hieman torkahdimme ja pakkasimme ja sitten olikin ilta-ajon aika. Seurasimme taas norsujen juomista, hiekan ja mudan heittelyä päällensä ja onnistuimme myös näkemään, kun norsut lähtivät uimaan saarelta toiselle. Norsuja oli kymmenkunta ja joukossa tosi nuoriakin, yksi oli vain muutaman päivän ikäinen. Vettä on tässä nelisen metriä, mutta reippaasti kärsä ylös ja uimaan niin joen ylitys onnistuu nuoriltakin.

Illallinen ja nukkumaan.

Aamulla muut lähtevät vielä aamuajolle, minä jään laivaan, yritän nukkua hieman pidempään ja laiva siirtyy aamulla myös Kaseneen, jossa jäämme pois. Muut tulevat laivalle klo 8 aamiaiselle ja 9 maissa nousemme laivasta pois, maahantulo-ja passintarkastukseen. Joku on meitä toivottavasti siellä vastassa ja ajaa meidät läheiseen hotelliin taas muutamaksi tunniksi ja hakee sitten lentokentälle. Ensimmäinen osuus lentomatkasta alkaa klo 14 maissa.