Savuti

Kone oli tunnin myöhässä, mutta matkaan päästiin. Vähän yli puolen tunnin lento, joka starttasi kolmen pompun taktiikalla eli pyörät kenttään ja vähän ilmaan ja sama pari kertaa kunnes päästiin taivaalle.

Siirryimme Savutiin, jossa meitä jo oltiinkin vastassa. Lyhyt ajo kentältä majapaikkaan, jossa koko henkilökunta otti meidät vastaan laulaen. Rouva pomo kertoi taas paikan säännöt ja aikataulun, söimme hiukan salaattia ja pääsimme suihkuun ja rentoutumaan enne nlta-ajoa, tällä kertaa siis autolla. Täällä on kaksi muuta vierasta, mutta emme ole heitä vielä tavannut.

Aikataulu täällä on hieman erilainen kuin muissa paikiossa. Herätys 05 ja aamiainen, jossa jugurttia, muroja, hedelmiä ja ranskanleipää, kahvia, teetä ja mehua. Aamuajolle lähdetään kuuden maissa. Ajolla pysähdytään jonkun puun alle varjoon 09-10 ja tarjolla on teetä, kahvia, mehua ja korppua. Ajolta tullaan yhteentoista mennessä ja sitten on brunssi. Piirakkaa, juustoja, leikkeleitä ja salaattia sekä hedelmiä. Tämän jälkeen on omaa aikaa klo 1530 asti, jolloin tarjoillaan kylmää juotavaa ja makeaa. Klo 16 maissa lähdetään ilta-ajolle ja klo 20 on illallinen, jolloin kunnon ruokaa. Yleisissä tiloissa on jääkaappi, jossa tarjolla koko ajan kylmiä juotavia niin vettä, limua kuin mehuakin ja voi ottaa väkeviäkin hyllystä.

Ilta-ajolla tapasimme toisen pariskunnan joka Hollannista, olivat tulleet eilen illalla ja lähtevät huomenna eteenpäin. Ilta-ajo oli huikea 16 leijonaa.

Viides päivä

Valkeni pilvettömänä eli kuuma päivä edessä. Heräsimme vähän ennen viittä ja huomasimme , että vettä ei tule, ei vessaan eikä käsienpesuhanasta. Jukka kävi siitä kysymästä heti kun valkeni ulkona sen verran että sai liikkua yksin ja totesivat ettei ole heidän käsissä vaan jossain tehdään putkitöitä ja jotain sattunut, yrittävät hoitaa asian ja antoivat meille 5 litran vesipänikän.

Aamiaisen jälkeen lähdimme aamuajolle, meitä oli autossa kuski ja me kuten koko majapaikassa, parin päivän päästä tulee vasta seuraavat vieraat. Lähdimme heti katsastamaan näkisimmekö vesipisteillä mitä eläimiä, sakaali ja lintujahan siellä oli. Matka jatkui ja kuskimme teki hyvää työtä katsomalla aina välillä hiekasta jälkiä ja yhtäkkiä alkoi ajamaan hiekkaisan jyrkähkön mäen laelle ja sieltä löytyi 17 leijonan lauma.

Täällä on kaksi isoa leijonalaumaa 16 leijonan lauma ja 17 leijonan lauma ja molemmissa on pentuja. Niiden jälkiä on hiekkaisessa maastossa suht helppo seurata. Saimme hetken olla leijonien kanssa rauhassa, kunnes kuskimme kertoi muidenkin majapaikkojen kuskeille, että leijonat on löytyneet. Siihenhän tämä perustuu ,kun joku löytää jotain vähän erilaisempaa kerrotaan se muillekin. Autoja alkoi valumaan meidän suuntaan ja huomasimme, että yksi auto jäi kunnolla kiinni mäen hiekkaan. Lähdimme auttamaan, mutta eihän näillä ole vetokoukkuja eikä mattoja pyörien alle. Lapio löytyi ja puun karahkoja, joita laittoivat renkaiden alle. Me pidimme Jukan kanssa vahtia etteivät nuo 17 leijonaa tule katsomaan mitä on tekeillä, olivat kuitenkin ihan vieressä. Kuskit tekivät jonkun aikaa töitä ja saivat auton pois hiekasta.

Meidän kuski on taitava auton käsittelijä ja hurautti meidät vielä uudestaan mäen päälle leijonia katsomaan.

Sieltä lähdimme jatkamaan matkaa ja löysimme tuon toisen leijonalauman. Olivat ottaneet viime yönä seepran alas ja kaikilla vatsat täynnä. Viikko sitten lauma oli ottanut kolme norsua alas niin nyt vielä ei ollut tarvetta isommalle aterialle, parin päivän sisällä tarvitsevat kylläkin vähän enemmän ruokaa.

Kahvit puun alla ja takaisin päin majapaikaan, näimme matkalla valtavan kilpikonnan ja lepakkokorvaisia kettuja kaksin kappalein. Majapaikassa brunssi jo melkein valmiina. Lyhyet päikkärit, koska teltassa niin kuuma, että hiki valuu vaikkei tee mitään.

Tätä kuumuutta on vaikea kirjallisesti selittää, mutta jos istuu pöntölle niin rengas polttaa, kun käy sängylle makuulle, lakanat ovat aivan kuumia ja kun ottaa pyyhkeen naulakosta on se ihan kuin mikrossa lämmitetty. Välillä kun hieman tuuli puhaltaa ja istuu varjossa polttaa tuuli ihoa.

Lähdimme ilta-ajolle eikä aikaakaan kun löysimme leopardin, siis mikä säkä. Seurasimme sitä pitkän aikaa ja sitten se hävisi meiltä. Muutkin autot olivat tulleet paikalle ja lopulta eräs löysi sen ja saimme vielä hetken nauttia hänen seurastaan, erittäin nätti kuusivuotias tyttö, jolla tiesivät olevan 6 kk ikäinen pentu jossain piilossa odottamassa. Tämän jälkeen aurinko alkoi jo laskemaan ja päätimme käydä katsastamassa näkyisikö aamuisia leijonia ja siellähän olivat kukkulan päällä. Tällä kertaa ihailimme niitä vähän kauempaa, koska maasto oli niin pehmeää ettemme uskaltanut ajaa sinne, jos jäisimme kiinni, muita autoja ei ollut tulossa.

Illallinen ja nukkumaan.

Jokaisesta teltasta löytyy suihkutettavaa hyönteismyrkkyä, jota minä olen parina iltana laittanut iholle ja lakanalle, koska tässä on lautalattia ja lautojen välissä normiraot ja lautojen alla maata metrin verran eli telttaan pääsee lautojen raosta kaikki jotka mahtuvat. Tästä huolimatta emme kumpikaan ole säästynyt erilaisilta puremilta.

Kuudes päivä – Villikoirat

Kävimme katsomassa myös näkyisikö leijonia eilisellä paikalla, jossa olivat syöneet seepran ja siellähän makoili 14 leijonaa joita seurailimme hetken aikaa. Tämän jälkeen varjoon puun alle aamukahville, jossa kuskimme Gabi totesi että hän ei tiedä lasketaanko nuo pienet, mutta meidän lähettyvillä oli 2 pillerinpyörittäjää eli kaksi sellaista koppakuoriaista jotka pyörittivät kakkapalloa. Kerroin hänelle että olemme ollut 6 kertaa Afrikassa ja aina yrittänyt näitä etsiä mutta emme ole löytänyt ja nyt hän löysi sellaiset. Aivan mahtava aamu.

Lounaan jälkeen omaa vapaata aikaa, joka menee suihkussa viilentymässä ja lepäilemällä. On niin kuuma, että ulkona ei voi istuskella. Ilta-ajolle lähdimme taas klo 16 aikaan ja menimme ensin etsimään hyeenoita, mutta ketään ei ollut paikalla ja jatkoimme matkaa katsomaan olisiko leijonat vielä päiväpötköllä ja siellähän ne makoilivat. Auringonlaskun jälkeen piti palata taas majapaikkaan. Olivat järjestäneet meille yllätyksen majapaikassa ja kattanut hienon kahden hengen pöydän uima-altaalle. Illastimme kaksin ekan kerran kynttilän valossa lepakoiden leikkiä seuraten. Oli mukava yllätys. Nukkumaan tai no… oli todella lämmin.