Delta Camp 3 yötä

Lähdimme puolen päivän aikaan kentälle ja puolessa välissä matkaa tuli tieto, että kone on myöhässä ja sitten vielä uudestaan. Päätimme kuitenkin jatkaa kentälle asti ja viettää siinä aikaa. Aikaa jäi kuitenkin sen verran paljon, että kävimme kävellen vähän matkan päässä olevassa paikallisessa baarissa syömässä, jotta aika kuluu. Baarin näimme kun tulimme kentälle, joten osasimme siihen suunnistaa. Baarissa oli paljon asiakkaita, osa näytti turisteilta ja osa paikallisilta. Paikalla oli myös kanoja poikasineen. En tiedä oliko ne ruokalistalla olevia, mutta siellä käyskentelivät vapaasti. Ruokailun jälkeen suunnistimme takaisin Delta airin toimistolle ja nuokuimme siinä, kunnes kone lähti.

Kone oli 6 paikkainen ja meidän mukana tuli 2 nuorta miestä majapaikkaamme hommiin korjauspuuhiin. Lento kesti 20 min ja laskeuduttuamme meitä oli jo Fish eli suomeksi kala, mutta siis Fish hänen nimensä vastassa. Hänellä oli juotavaa mukana ja varmuudeksi sateenvarjot, taivas oli tumma.

Hiukan elvyttyämme pitkästä lentomatkasta lähdimme kävellen majapaikkaamme, laukku meni autolla. Tämän majapaikan ajatus on nimenomaan luonnonmukaisuus eli eläimiä katsotaan joko kävellen tai Mokorosta, mutta vettä ei ole tällä hetkellä tarpeeksi Mokoroajeluihin. Fish on syntynyt ja elänyt täällä, tuntee luonnon, eläimet, jäljet eikä kanna asetta mukana.

Kävely majapaikaan kesti meiltä, koska näimme paljon lintuja ja muitakin eläimiä.

Majapaikkaan päästyämme meitä oli vastassa iloinen naiskolmikko, kokki, ”huone”vastaava ja heidän pomo.

Aina majapaikaan saapumisen jälkeen pidetään lyhyt perehdytys talon tavoista, ruoka-ajoista jne. Täällä mm. on yleisissä tiloissa iso pakastinarkku, jossa on vettä, kokista, fantaa, olutta ja valkoviiniä. Punaviini on vieressä lämpimässä ja hyllyllä näiden välissä täysi satsi erilaisia väkevämpiä. Kaikki vapaasti käytettävissä. Rouva pomo sanoi myös useampaan otteeseen, kun olette lodgessanne, olette täysin turvassa. Tämä kävi vähän korvaan, koska missään muualla tätä ei ole niin kovasti teroitettu. Teltat on kuitenkin paksua kangasta ja esim. edellisessä paikassa suihku ja wc tilat olivat avoimia.

Perehdytyksen jälkeen lähdimme kävelemään kohti lodgeamme huonevastaavan kanssa ja kun hän avasi oven, ymmärsimme heti miksi tuota turvallisuutta hoettiin. Logde on täysin avoin edessä olevalle savannille, jossa kulkevat niin hyeenat, norsut, impalat kuin leijonatkin. Lodge on perustettu paaluille, mutta ei kovin korkeille.

Alkujärkytyksestä toettuamme totesimme, että tämä on nyt näin ja tälle ei voi mitään, mitenhän me saadaan nukuttua.

Illallinen oli suht nopeasti ja pimeäkin oli jo tullut, joten meidät tultiin hakemaan ruokailuun ja siinä tapsimme toisen pariskunnan joka myös täällä, ovat Austaraliasta. Illalinen syötiin yhdessä henkilökunnan kanssa pitkässä pöydässä. Ruoka oli todella hyvää. Kanaa ja riisiä pääruoaksi, mulla oli linssejä, alkuruokana pieni perunakeitto ja jälkiruoaksi kakkupala ja vaniljakastike. Ruokailun jälkeen meidät saatettiin taas lodgelle.

Yö meni kohtuu hyvin, kyllähän sitä heräsi, kun norsu mellasti lähellä, onneksi on niin pimeää ettei näe kuinka lähellä, kuulee vain kun oksat katkeavat. Herätys on 0515 ja heräsimme vähän ennen ja katsoimme taskulampulla kiiluiko kenenkään silmät lähistöllä. Yhdet oli mutta ei tiedä kenen.

Aamupalalla kahvia, hedelmiä ja myslikakkupala ja kävelylle.

Lähdimme Fishin kanssa kävelemään ja etsimään eläimiä. Aurinko nousee 0545 ja noihin aikoihin olimme maastossa. Aurinko kun noussut tulee heti todella lämmin, asteet täällä +35-40. Näimme norsuja, kirahvin, antilooppeja, lintuja, hyeenan. Näimme myös useita erilaisia jälkiä, joita autosafareilla ei näe mm. leijonan jälkiä. Kävelimme siinä kaikessa rauhassa kun edestä kuului kauhea karjaisu. Fish pysähtyi kuin seinään ja nuori leijona naarashan se siinä. En tiedä kumpi oli hienompi kokemus ääni vai nähdä leijona kävellen.

Aamureissu kesti kolmisen tuntia ja mietimme, että miksi aina pitää ottaa tällainen kuntoilumatka. Kuumuus maastossa, jossa varjoja ei paljon ollut, savannia pitkin kävelyä oli uuvuttavaa.

Takaisin palattuamme oli heti aamiainen. Murot, myslit, jugurtit, hedelmiä, nakkeja, munakasta, pekonia jne. jne. Kävelyn ja aamiaisen jälkeen maistui päikkärit ja kello ei vielä puoltapäivääkään.

Päikkäreistä ei vaan meinannut tulla mitään, koska tässä avoimessa tilassa tapahtuu koko ajan. Norsut kulkevat vesipisteeseen juomaan kuten myös seeprat ja impalat. Ja samalla, kun kirjoitan tätä joku hyppäsi katolle, iso apinahan se siellä kirmailee. Täytyy katsoa mistä kohtaa se laskeutuu alas, koska sitten me ollaan kaikki samassa tilassa. No nyt siellä mellastaa koko suku. Täytyy lopettaa ja katsoa ettei tule niskaan.

Kolmas päivä

Apinat mellasti katolla ja lodgen takana aikansa ja poistuivat sitten vähän matkan päähän. Lounaan jälkeen lyhyt hengähdys ja lähdimme iltakävelylle. Paljon lintuja muttei muuta isompaa, oli todella kuuma ilma.

Kävelimme jo takaisin majapaikkaan kun huomasimme puussa tason ja sinne portaat ja talon kokin. Olivat järjestäneet meille puuhun sundownerit eli juotavaa ja pikkupurtavaa ja samalla katsoimme kun aurinko laski. Oli kyllä kiva yllätys. Illallisen jälkeen heti nukkumaan.

Heräsimme vähän yhden jälkeen kauheaan meteliin, oksia katkottiin, ruohoa nyhdettiin ja joku tönäisi lodgea niin että heilahti. Tässä ympärillä oli 7 buffaloa syömässä ja sittenhän me valvottiin aamuun asti, herätys taas 0515. Pikkaisen näytettiin niille taskulampulla valoa niin väistivät peräti muutaman metrin.

Lähdimme aamupalalle niin Jukka huomasi heti polulla jäljen. Polku on hiekkaa ja siitä on helppo katsoa yöllisiä jälkiä. Otimme kuvan jäljestä koska emme tunnistanut sitä ja näytimme oppaallemme. Se on leopardi sanoi opas. Oli siis yöllä tepastellut meidän ympärillä. Onneksi ei hypännyt sisälle.

Aamukävely taas kolmisen tuntia. Kirahvin, norsun, impaloiden, lukuisten lintujen ja hyeenan lisäksi näimme valtavan jäniksen piilossa ja mesimäyrän eli honeybudgerin. Aamupalalle ja sen jälkeen suihkuun. Ehdimme juuri takaisin lodgeemme kun tuli lyhyt sadekuuro ja pääsimme katsomaan monestako paikkaa ruokokatto vuotaa, onneksi vain parista.

Neljäs päivä

Ilta sujui kuten muutkin, kävelyllä, poiketen kuitenkin siten, että sataa ripsutteli. Kävelyn jälkeen illallinen ja aikaisin nukkumaan. Ruoka on täällä todella hyvää ja sainkin kokilta reseptit käsinkirjoitettuna heidän minulle tekemistä kasvisruoista niin päästään kotona kokeilemaan. Ajateltiin, josko saataisiin hyvät unet, kun kaksi edellistä yötä oli mennyt vähän huonommilla unilla. Yö alkoikin hyvin, mutta sitten tuli sade ja kunnon salamointi ja ukkonen. Muutaman tunnin unien jälkeen taas ennen viittä ylös, aamupala ja aamukävely. Aamukävelylläkin hiukan ripsutteli vettä. Tuosta vesisateesta ei ole täällä ollenkaan pahoillaan, koska tietää kuinka paljon he vettä taivaalta odottavat. Kaikki on niin kuivaa. Kävelyn jälkeen aamiainen, pakkaaminen ja vielä kävely kentälle(matkakassi meni autolla kentälle). Kohti seuraavaa leiriä on n 45 min lento pienkoneella. Ehkäpä siellä on myös internet paikalla 🙂