Kruger park päivä 6 Letaba

Aamulla herätys jo 0445. Syötiin aamupalaksi poikkeuksellisesti Elovena kaurapuuroa, koska meillä oli varattuna opastettu aamukävely.

Täällähän ei saa nousta autosta kämppäalueen ulkopuolella oli tilanne mikä tahansa. Mutta järjestävät pienryhmille kävelyitä, jossa safariautolla ajetaan kymmenisen kilometriä pusikkoon ja siitä lähdetään kävelylle. Meitä oli 8 ja aseistettu opas ja aseistettu varmistaja/tiedustelija. Retki alkoi klo 06 ja takaisin tulimme 0945, tästä parisen tuntia olimme jalkojen päällä.

Oli mielenkiintoista kuulla heinistä, niiden tuoksuista, mihin vaikuttaa, mikä eläin syö mitäkin, jäljistä, eläinten käyttäytymisestä jne. Tutkimme ihan käsin mm. Kirahvin, sarvikuonon ja norsun kakkaa, jätöksistä näkee, mitä kukin syö. Oli hauskaa, kun päästiin taukopaikalle korkean kallion laelle. Oppailla oli meille juotavaa ja vähän naposteltavaa mukana. No me sitten Jukan kanssa aloimme putsaamaan käsiämme desinfioiovilla pyyhkeillä niin opas totesi, ettei käsiä tarvitse puhdistaa, koska olemme käsitellyt vain kasvissyöjien kakkaa, joka on vain heinää, lehtiä tai oksia: ei lihansyöjien. No joka tapauksessa oli mukavampi syödä puhtailla käsillä kuin “kakkasilla” käsillä. (Kukaan muu ei putsannut käsiään).

Kämpälle tultuamme menimme aamiaiselle ravintolaan, minä pakkasin suurimman osan, Jukka kävi alueella olevassa elefanttimuseossa ja sitten lähdimme vielä ilta-ajolle.

Ajelimme ympäriinsä näkemättä sen kummempia kuin edellisinäkään iltoina, mutta jostain syystä oravia oli tiellä melkein haitaksi asti. Istuimme isossa piilokojussa 3 varttia veden äärellä katsomassa valtavia krokotiilejä, paljon lintuja, vauvahippoja oli myös paljon. Näimme myös kun hippo kakki ja samalla merkkasi reviiriään. Se pyörittää häntäänsä samalla kun kakkii ja kuvittelee varmaankin, että kakka leviää hienosti ympäriinsä, kuvista kun katsoo niin suurimmaksi osaksi se leviää pitkin takareisiä ja osa lentää hipon selän päälle. Kaipa sitä leviää ympäristöönkin niin kuin luonto on ajatellut. Apinoilla oli myös hyvin leikkisä ilta useammassa paikassa. Nuoria kirahveja oli useampi liikenteessä.