Skagway

Ti 8.8.2017 Skagway

Aamulla aikainen herätys maisemia katsomaan. Laiva tuli satamaan jo aamulla klo 7.

Aamiaisen nautimme tällä kertaa Pinacle grill ravintolassa, joka on varattu vain sviittien matkustajille aamiaisaikaan. Listalta sai valita niin omeletteja, makkaroita, pekonia, munakkaita, pannukakkuja, hedelmiä mitä vain. Sillä aamiaisella pärjättiin illalliseen saakka.

Aamiaisen jälkeen lähdimme katsomaan kaupunkia, joka oli samanlaisten turistikauppojen vallassa kuin Juneaukin. Kyllästyimme Jukan kanssa nopeasti ja hipsimme pari korttelia pääkadulta pois ja saimmekin kulkea takaisin laivalle kaksin, ei ollut turisteja eikä kyllä paikallisiakaan.

Meidän kotkaretki lähti yhden maissa ja menimme hyvissä ajoin kokoontumispaikalle, joka oli ihan laivan vieressä.

Tälle retkelle jouduimme allekirjoittamaan paperin, jossa luovuimme kaikesta mahdollisesta valittaa, haastaa oikeuteen tms. jos jotain sattuu. Omalla vastuulla koko retki.

Ensin bussilla 3 min. ajo satamaan ja siitä hyppäsimme isomman veneen kyytiin, matka kohti Hainesin kylää kesto 45 min. Veneajelun jälkeen taas bussiin ja n. 30 min ajo määränpäähän eli joelle, jossa kumiveneet odottivat. Tässä vaiheessa vaihdoimme retkenjärjestäjän tuomat saappaat jalkaan, koska jouduimme kulkemaan hieman joenuomassa, jossa vettä yli nilkan. Söimme myös järjestäjän tarjoaman lounaan: paahtoleivät täytteellä ja sipsipussi. Sitten kohti kumiveneitä ja matkaan. Meitä oli kumiveneessä 7+Jukan kameralaukku ja 1 henkilökuntaa, joka souti. Veneessä ei ollut moottoria. Laskettelimme jokea pitkin n. 1,5 h ja katselimme erilaisia kotkia lennossa, puissa, syömässä jne. Kumiveneosuus oli kaikin puolin hieno, olisi ollut vaikkei olisi nähty kotkiakaan. Sitten takaisin omaan laivaan ensin bussilla satamaan siitä taas sama isompi vene omaan satamaan ja 3 min. bussimatka laivamme viereen.

Pääsimme hyttiin, niin Päivi oli jättänyt oveen lapun, että meillä on pöytävaraus ravintolaan ja menivät sinne 5 min. sitten. Tämä pöytävaraus piti olla vasta seuraavalle päivälle, mutta olikin tullut jokin sekaannus ja se oli jo tänään. Vaihdoimme mekin nopeasti vaatteet emmekä myöhästyneet kuin 10 min. Söimme kaikki siis yhdessä. Jälkiruokien jälkeen yksi tarjoilijoistamme tuli esittämään korttitempun, tippinsä ansaitsi.

Merkille pantavaa: virusten (noro) ja muiden tautien välttämiseksi aina kun noustaan maista laivaan, on satamassa henkilökuntaa antamassa käsidesiä käsiin ja se on pakollista. Samoin ruokailuun mennessä ravintoloiden edessä on käsidesi automaatit ja pitävät hyvin huolen, että kaikki sitä käyttävät. Laivaan tullessa käsidesien jälkeen kaikkien hyttikortit skannataan, skannataan myös ulos mennessä, näin pystyvät illalla nopeasti katsomaan puuttuuko ketään. Skannauksen jälkeen vielä saman tapainen turvatarkastus kuin lentokentillä.